Programma | Begroting 2023 | Begrotingsmutaties Najaarsnota 2023 | Bijgestelde begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Bedrijfsloket en bedr.regeling | 232 | 37 | 194 | 0 | 0 | 0 | 232 | 37 | 194 |
Cult.-pres./productie/paticip. | 11 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 | 11 | 0 | 11 |
Musea | 127 | 0 | 127 | 0 | 0 | 0 | 127 | 0 | 127 |
Economische promotie | 290 | 17 | 273 | 0 | 0 | 0 | 290 | 17 | 273 |
Beheer ov. gebouwen en gronden | 318 | 239 | 79 | 23 | 7 | 16 | 341 | 246 | 95 |
Ruimtelijke ordening | 130 | 0 | 130 | 0 | 0 | 0 | 130 | 0 | 130 |
Media | 19 | 0 | 19 | 0 | 0 | 0 | 19 | 0 | 19 |
Cultureel erfgoed | 73 | 0 | 73 | -24 | 0 | -24 | 49 | 0 | 49 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 7.864 | 7.761 | 102 | 0 | 0 | 0 | 7.864 | 7.761 | 102 |
Economische ontwikkeling | 606 | 0 | 606 | -45 | 0 | -45 | 561 | 0 | 561 |
Openbaar groen en opl recr. | 10 | 0 | 10 | 20 | 0 | 20 | 30 | 0 | 30 |
Samenkracht en burgerparticip. | 125 | 0 | 125 | 0 | 73 | -73 | 125 | 73 | 52 |
Totaal programma's | 9.802 | 8.054 | 1.748 | -26 | 80 | -106 | 9.776 | 8.134 | 1.642 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Resultaat voor bestemming | 9.802 | 8.054 | 1.748 | -26 | 80 | -106 | 9.776 | 8.134 | 1.642 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
218 | 306 | -81 | 73 | 0 | 73 | 291 | 299 | -8 | |
Totaal reservemutaties | 218 | 306 | -81 | 73 | 0 | 73 | 291 | 299 | -8 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Resultaat na bestemming | 8.385 | 8.353 | 1.667 | 47 | 80 | -33 | 10.067 | 8.432 | 1.634 |
Toelichting
Vitale economie, kernen, landschap | ||||
13 | Kosten participatietraject pachtbeleid | -23 | I | In 2023 hebben wij ons pachtbeleid aangepast aan de eisen die het Didam-arrest daaraan stelt voor gemeentelijke overheden. Omdat daarmee mogelijk een eind komt aan het periodiek verlengen van pachtovereenkomsten met steeds dezelfde pachters is een specifiek participatietraject in gang gezet om deze beleidswijziging toe te lichten. Incidenteel is hiervoor extra budget benodigd van € 23.000. |
---|---|---|---|---|
14 | Vrijval middelen stikstofproblematiek | 50 | I | In 2023 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor de inventarisatie van de stikstofproblematiek en het opstellen van een plan van aanpak. Het stikstof probleem is complex en raakt vele vakgebieden, afdelingen en organisaties. Door de complexiteit en beperkte capaciteit is dit project nog niet afgerond. Van de beschikbare middelen willen wij € 40.000 meenemen naar 2024 middels resultaatbestemming. |
15 | Verhogen bijdrage GCIJ | -5 | S | De gemeente neemt samen met andere gemeenten deel aan de gebiedscoöperatie Ijsselland (GCIJ). De gemeente betaalt een deel van organisatiekosten. Door de gestegen prijzen wordt de bijdrage met € 5.000 opgehoogd. Dit geldt ook voor de jaren 2024 en 2025. In 2025 loopt het huidige contact af. |
16 | Monumenten | 24 | I | In 2023 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitbreiding van de gemeentelijke monumentenlijst. Het project loopt over de 2023 en 2024. Het communicatieplan is opgesteld, de kosten bedroegen ca. € 4.000. Voor het niet aangewende deel 2023 € 6.000 vragen we een resultaatbestemming aan. Daarnaast is ieder jaar een budget beschikbaar om particuliere eigenaren te ondersteunen bij het onderhoud van de gemeentelijke monumenten. Eigenaren moeten zelf deze subsidie aanvragen. Het aantal aanvragen lijkt in 2023 mee te vallen. De verwachting is dan ook dat een bedrag van € 20.000 kan vrijvallen. |
17 | Natuurbeschermingswetgeving in Zwartewaterland | -20 | I | Ter voorbereiding op de implementatie van natuurbeschermingswetgeving in Zwartewaterland moet een stappenplan worden opgesteld. De natuurbeschermings-wetgeving vraagt om stabiele werkprocessen waarin natuur(beschermings)wetgeving voldoende wordt meegewogen. Enerzijds voor werkzaamheden die door en/of namens de gemeente worden uitgevoerd in of in de directe omgeving van Natura2000 gebieden en anderzijds om vanuit vergunningverlening/RO voldoende kader mee te geven bij de uitvoering van de Omgevingswet in ruimtelijke procedures (omgevingsplannen/omgevingsvergunningen) |